E-mail
bluedragonfly.centrum@gmail.com

Telefon
+48 570 779 111

 

FAQ

I. Czy logopedia to tylko nudna praca przed lustrem?

Nie — logopedia to zdecydowanie nie tylko „nudne ćwiczenia przed lustrem”. Lustro bywa jednym z narzędzi, ale współczesna terapia jest dużo bardziej różnorodna, twórcza i angażująca. Można powiedzieć, że łączy w sobie elementy zabawy, ruchu, muzyki, terapii sensorycznej i nowoczesnych technologii.Oto, jak naprawdę wygląda współczesna logopedia:

1. Zabawa zamiast nudy

Logopedzi pracują poprzez:• gry planszowe i edukacyjne,• teatrzyk pacynkowy,• klocki, puzzle i układanki,• historyjki obrazkowe, komiksy,• zabawy tematyczne (np. „w sklep”, „na farmie”, „strażacy”).

Dzięki temu dziecko uczy się mówić „przy okazji”, w naturalnym kontekście, a nie w sztucznych, sztywnych ćwiczeniach.

2. Ruch, muzyka i rytm

W terapii stosuje się:• logorytmikę (połączenie muzyki, rytmu i ruchu),• elementy Integracji Sensorycznej,• ćwiczenia oddechowe z ruchem,• zabawy oddechowe (bańki mydlane, wiatraczki, piórka).

Ruch pomaga uaktywnić mózg i usprawnia koordynację mowy.

3. Nowoczesne technologie

Logopedzi korzystają dziś z:• aplikacji i gier logopedycznych,• nagrań audio i wideo,• tabletów i tablic interaktywnych,• programów z biofeedbackiem.

Dzieci uwielbiają technologię — więc terapia staje się atrakcyjna i motywująca.

4. Praca wielozmysłowa

Dziecko w logopedii:• patrzy,• słyszy,• dotyka,• naśladuje,• przeżywa emocje.

Dzięki temu szybciej zapamiętuje prawidłowe wzorce mowy.

5. Lustro ma swoje miejsce, ale…

Lustro:• pomaga uświadomić sobie, jak układają się usta i język,• ułatwia kontrolę nad narządami mowy.

Jednak jest tylko JEDNYM z wielu narzędzi, a nie sensem terapii.

 

II. Co dokładnie koryguje trening miofunkcjonalny?

Przede wszystkim ma wpływ na funkcje życiowe, takie jak:• Pozycja spoczynkowa języka (powinien być ułożony na podniebieniu, nie na dnie jamy ustnej)• Oddychanie przez nos zamiast przez usta• Prawidłowe połykanie (bez „wypychania” języka do przodu)• Prawidłowa praca warg i policzków• Koordynacja mięśni mimicznych i języka podczas mówienia

W jakich problemach pomaga?

Terapia jest stosowana m.in. przy:• oddychaniu przez usta• seplenieniu (szczególnie międzyzębowym)• zgryzie otwartym, tyłozgryzie, protruzji zębów• wadach wymowy• przerośniętym migdałku lub trzecim migdale• ssaniu kciuka, smoczka, gryzieniu przedmiotów• chrapaniu i bezdechu sennym• nieprawidłowym połykaniu• wadach postawy twarzy (np. „twarz adenoidalna”)

W ortodoncji trening często jest koniecznym uzupełnieniem leczenia aparatem, bo bez prawidłowej pracy mięśni zęby mają tendencję do powrotu na stare miejsce.

Jak to wygląda w praktyce?

Terapia polega na regularnym wykonywaniu krótkich, prostych ćwiczeń, np.:• unoszenie języka do podniebienia• zamykanie ust i utrzymywanie ich w spoczynku• ćwiczenia oddechowe• ćwiczenia połykania• napinanie i rozluźnianie konkretnych grup mięśniowych twarzy

Najczęściej prowadzi ją logopeda miofunkcjonalny, ortodontolog, fizjoterapeuta stomatologiczny lub terapeuta oddechowy.

Na czym polega „prawdziwy” sens tego treningu?

Trening nie uczy „ładnego wykonywania ćwiczeń”, tylko przebudowuje nawyki i wzorce ruchowe, które działają przez 24 godziny na dobę.To dlatego realne efekty pojawiają się wtedy, gdy:• ćwiczenia są wykonywane systematycznie,• pacjent uczy się prawidłowego oddychania,• język wraca na podniebienie także poza ćwiczeniami, w życiu codziennym.

 

III. Trening regulacji emocji TRE i Trening Umiejętności Społecznych TUS

Po co moje dziecko musi poznawać swoje emocje?

Poznawanie i nazywanie emocji u dziecka nie jest „modą wychowawczą”, tylko fundamentem zdrowego rozwoju psychicznego i społecznego. Dziecko, które rozumie swoje emocje, łatwiej radzi sobie z sytuacjami trudnymi, lepiej buduje relacje, a w przyszłości ma większą odporność psychiczną. Oto, dlaczego to takie ważne — w prostych punktach:

1. Emocje zawsze są pierwsze — myślenie dopiero drugie

U dzieci najpierw pojawia się emocja, a dopiero później rozumienie i reakcja. Gdy dziecko potrafi nazwać, co czuje, łatwiej jest mu:• zatrzymać się• zrozumieć, co się z nim dzieje• wybrać zachowanie, zamiast reagować wybuchem

2. Rozpoznawanie emocji = lepsza samokontrola

Nauka emocji nie ma na celu „bezbłędnego zachowania”, tylko:• mniejszą ilość napadów złości• mniej lęku i napięcia w ciele• skuteczniejsze uspokajanie się

Dziecko, które nie rozumie swoich uczuć, często reaguje krzykiem, agresją albo wycofaniem — bo nie zna innego sposobu.

3. Rozwój empatii i relacji z innymi

Jeśli dziecko potrafi rozpoznać, nazwać i wyrazić emocje u siebie, z czasem potrafi też:• zrozumieć emocje innych• przeprosić i wybaczać• budować przyjaźnie• współpracować w grupie

To przekłada się na funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i dorosłym życiu.

4. Lepsze zdrowie psychiczne w przyszłości

Badania pokazują, że dzieci uczone regulacji emocji:• rzadziej zmagają się z depresją i lękiem w dorosłości• mają większą odporność na stres• łatwiej rozwiązują problemy

5. Emocje są informacją, nie zagrożeniem

Dziecko, które zna emocje, uczy się, że:• strach mówi: „potrzebuję bezpieczeństwa”• złość mówi: „coś jest dla mnie niesprawiedliwe”• smutek mówi: „straciłem coś ważnego”• radość mówi: „to jest dla mnie dobre”

Dzięki temu emocje przestają być „straszne” i nie przejmują kontroli nad zachowaniem.

W praktyce: co to daje rodzicowi?

Rodzic zyskuje:• mniej histerii i kłótni• łatwiejszą komunikację• dziecko, które rozumie zasady i potrafi współpracować

Bo gdy dziecko umie powiedzieć: „jestem zły, bo…”, nie musi rzucać klockami, żeby to pokazać.

 

IV. Czy terapia ręki pomoże dziecku w pisaniu?

Tak — terapia ręki może pomóc w poprawie pisania, zwłaszcza jeśli trudności wynikają z problemów motorycznych, napięcia mięśniowego, nieprawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego lub obniżonej sprawności dłoni i palców.

 

V. Czy czytanie sylabowe jest dobrą techniką czytania dla mojego dziecka?

Tak — czytanie sylabowe jest uznawane za bardzo dobre i skuteczne dla dzieci, zwłaszcza na początku nauki. Jest to jedna z najczęściej polecanych metod przez pedagogów i logopedów w edukacji wczesnoszkolnej.

Dlaczego czytanie sylabowe pomaga?

Metoda sylabowa:

  • Ułatwia analizę i syntezę słuchową – dziecko skupia się na mniejszych częściach wyrazu.

  • Przyspiesza naukę czytania – sylaby łatwiej zapamiętać niż pojedyncze litery.

  • Zmniejsza liczbę błędów – dziecko nie “składa” litera po literze, więc nie gubi dźwięków.

  • Pomaga w płynności czytania – szybciej pojawia się czytanie całych wyrazów i zdań.

  • Wspiera dzieci z trudnościami (np. dysleksja) – metoda uporządkowana, bardzo jasno „prowadzi” dziecko.

 

Dla jakiego wieku?

Najczęściej:• 4–7 lat, ale dobrze sprawdza się również u starszych dzieci, które mają problemy z czytaniem.

Jakie są plusy dla rodzica i dziecka?

• nauka jest konkretna, przewidywalna i małymi krokami• dziecko szybciej widzi efekty → mniej frustracji, więcej motywacji

KONTAKT

Bezpieczna przestrzeń pełna uważności i zrozumienia

Stwarzamy bezpieczną przestrzeń, w której każde dziecko może rozwijać się w swoim tempie, z życzliwością, szacunkiem i uważnością.de dziecko może rozwijać się w swoim tempie, z życzliwością, szacunkiem i uważnością.

Centrum Terapeutyczno-Coachingowe Blue Dragonfly – wspieramy dzieci, młodzież i dorosłych w budowaniu równowagi, lepszego funkcjonowania i pełniejszego życia. Oferujemy terapie wspierające rozwój dziecka, holistyczne sesje dla dorosłych, pracę z emocjami, regulacją układu nerwowego oraz narzędzia rozwojowe. Tworzymy bezpieczną przestrzeń, w której każdy może poczuć spokój, odnaleźć swój potencjał i zrobić ważny krok ku zmianie.

Adres
ul. Wrocławska 31
Bielany Wrocławskie

bluedragonfly.centrum@gmail.com

+48 570 779 111

Copyright © Centrum Terapeutyczno-Coachingowego Blue Dragonfly

Polityka prywatności

KONTAKT

Wspieramy małych odkrywców, którzy dopiero uczą się świata. Pomagamy im rozwijać mowę, komunikację i koncentrację, aby mogły świadomie i odważnie budować relacje z otoczeniem.

Pracujemy m.in. poprzez:
✔ terapię przetwarzania słuchowego metoda prof. A. Tomatisa
✔ terapię logopedyczną i trening miofunkcjonalny
✔ wsparcie emocjonalne i rozwojowe poprzez TUS i TRE
✔ wsparcie i wyrównanie szans w grupie rówieśniczej poprzez podnoszenie własnej motywacji treningiem czytania i sekwencyjnego zapamiętywania

Dla dzieci i młodzieży

Zrozumienie, rozwój, przyszłość