Nie — logopedia to zdecydowanie nie tylko „nudne ćwiczenia przed lustrem”. Lustro bywa jednym z narzędzi, ale współczesna terapia jest dużo bardziej różnorodna, twórcza i angażująca. Można powiedzieć, że łączy w sobie elementy zabawy, ruchu, muzyki, terapii sensorycznej i nowoczesnych technologii.Oto, jak naprawdę wygląda współczesna logopedia:
Logopedzi pracują poprzez:• gry planszowe i edukacyjne,• teatrzyk pacynkowy,• klocki, puzzle i układanki,• historyjki obrazkowe, komiksy,• zabawy tematyczne (np. „w sklep”, „na farmie”, „strażacy”).
Dzięki temu dziecko uczy się mówić „przy okazji”, w naturalnym kontekście, a nie w sztucznych, sztywnych ćwiczeniach.
W terapii stosuje się:• logorytmikę (połączenie muzyki, rytmu i ruchu),• elementy Integracji Sensorycznej,• ćwiczenia oddechowe z ruchem,• zabawy oddechowe (bańki mydlane, wiatraczki, piórka).
Ruch pomaga uaktywnić mózg i usprawnia koordynację mowy.
Logopedzi korzystają dziś z:• aplikacji i gier logopedycznych,• nagrań audio i wideo,• tabletów i tablic interaktywnych,• programów z biofeedbackiem.
Dzieci uwielbiają technologię — więc terapia staje się atrakcyjna i motywująca.
Dziecko w logopedii:• patrzy,• słyszy,• dotyka,• naśladuje,• przeżywa emocje.
Dzięki temu szybciej zapamiętuje prawidłowe wzorce mowy.
Lustro:• pomaga uświadomić sobie, jak układają się usta i język,• ułatwia kontrolę nad narządami mowy.
Jednak jest tylko JEDNYM z wielu narzędzi, a nie sensem terapii.
Przede wszystkim ma wpływ na funkcje życiowe, takie jak:• Pozycja spoczynkowa języka (powinien być ułożony na podniebieniu, nie na dnie jamy ustnej)• Oddychanie przez nos zamiast przez usta• Prawidłowe połykanie (bez „wypychania” języka do przodu)• Prawidłowa praca warg i policzków• Koordynacja mięśni mimicznych i języka podczas mówienia
Terapia jest stosowana m.in. przy:• oddychaniu przez usta• seplenieniu (szczególnie międzyzębowym)• zgryzie otwartym, tyłozgryzie, protruzji zębów• wadach wymowy• przerośniętym migdałku lub trzecim migdale• ssaniu kciuka, smoczka, gryzieniu przedmiotów• chrapaniu i bezdechu sennym• nieprawidłowym połykaniu• wadach postawy twarzy (np. „twarz adenoidalna”)
W ortodoncji trening często jest koniecznym uzupełnieniem leczenia aparatem, bo bez prawidłowej pracy mięśni zęby mają tendencję do powrotu na stare miejsce.
Terapia polega na regularnym wykonywaniu krótkich, prostych ćwiczeń, np.:• unoszenie języka do podniebienia• zamykanie ust i utrzymywanie ich w spoczynku• ćwiczenia oddechowe• ćwiczenia połykania• napinanie i rozluźnianie konkretnych grup mięśniowych twarzy
Najczęściej prowadzi ją logopeda miofunkcjonalny, ortodontolog, fizjoterapeuta stomatologiczny lub terapeuta oddechowy.
Trening nie uczy „ładnego wykonywania ćwiczeń”, tylko przebudowuje nawyki i wzorce ruchowe, które działają przez 24 godziny na dobę.To dlatego realne efekty pojawiają się wtedy, gdy:• ćwiczenia są wykonywane systematycznie,• pacjent uczy się prawidłowego oddychania,• język wraca na podniebienie także poza ćwiczeniami, w życiu codziennym.
Poznawanie i nazywanie emocji u dziecka nie jest „modą wychowawczą”, tylko fundamentem zdrowego rozwoju psychicznego i społecznego. Dziecko, które rozumie swoje emocje, łatwiej radzi sobie z sytuacjami trudnymi, lepiej buduje relacje, a w przyszłości ma większą odporność psychiczną. Oto, dlaczego to takie ważne — w prostych punktach:
U dzieci najpierw pojawia się emocja, a dopiero później rozumienie i reakcja. Gdy dziecko potrafi nazwać, co czuje, łatwiej jest mu:• zatrzymać się• zrozumieć, co się z nim dzieje• wybrać zachowanie, zamiast reagować wybuchem
Nauka emocji nie ma na celu „bezbłędnego zachowania”, tylko:• mniejszą ilość napadów złości• mniej lęku i napięcia w ciele• skuteczniejsze uspokajanie się
Dziecko, które nie rozumie swoich uczuć, często reaguje krzykiem, agresją albo wycofaniem — bo nie zna innego sposobu.
Jeśli dziecko potrafi rozpoznać, nazwać i wyrazić emocje u siebie, z czasem potrafi też:• zrozumieć emocje innych• przeprosić i wybaczać• budować przyjaźnie• współpracować w grupie
To przekłada się na funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i dorosłym życiu.
Badania pokazują, że dzieci uczone regulacji emocji:• rzadziej zmagają się z depresją i lękiem w dorosłości• mają większą odporność na stres• łatwiej rozwiązują problemy
Dziecko, które zna emocje, uczy się, że:• strach mówi: „potrzebuję bezpieczeństwa”• złość mówi: „coś jest dla mnie niesprawiedliwe”• smutek mówi: „straciłem coś ważnego”• radość mówi: „to jest dla mnie dobre”
Dzięki temu emocje przestają być „straszne” i nie przejmują kontroli nad zachowaniem.
Rodzic zyskuje:• mniej histerii i kłótni• łatwiejszą komunikację• dziecko, które rozumie zasady i potrafi współpracować
Bo gdy dziecko umie powiedzieć: „jestem zły, bo…”, nie musi rzucać klockami, żeby to pokazać.
Tak — terapia ręki może pomóc w poprawie pisania, zwłaszcza jeśli trudności wynikają z problemów motorycznych, napięcia mięśniowego, nieprawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego lub obniżonej sprawności dłoni i palców.
Tak — czytanie sylabowe jest uznawane za bardzo dobre i skuteczne dla dzieci, zwłaszcza na początku nauki. Jest to jedna z najczęściej polecanych metod przez pedagogów i logopedów w edukacji wczesnoszkolnej.
Metoda sylabowa:
Ułatwia analizę i syntezę słuchową – dziecko skupia się na mniejszych częściach wyrazu.
Przyspiesza naukę czytania – sylaby łatwiej zapamiętać niż pojedyncze litery.
Zmniejsza liczbę błędów – dziecko nie “składa” litera po literze, więc nie gubi dźwięków.
Pomaga w płynności czytania – szybciej pojawia się czytanie całych wyrazów i zdań.
Wspiera dzieci z trudnościami (np. dysleksja) – metoda uporządkowana, bardzo jasno „prowadzi” dziecko.
Najczęściej:• 4–7 lat, ale dobrze sprawdza się również u starszych dzieci, które mają problemy z czytaniem.
• nauka jest konkretna, przewidywalna i małymi krokami• dziecko szybciej widzi efekty → mniej frustracji, więcej motywacji
Stwarzamy bezpieczną przestrzeń, w której każde dziecko może rozwijać się w swoim tempie, z życzliwością, szacunkiem i uważnością.de dziecko może rozwijać się w swoim tempie, z życzliwością, szacunkiem i uważnością.
Centrum Terapeutyczno-Coachingowe Blue Dragonfly – wspieramy dzieci, młodzież i dorosłych w budowaniu równowagi, lepszego funkcjonowania i pełniejszego życia. Oferujemy terapie wspierające rozwój dziecka, holistyczne sesje dla dorosłych, pracę z emocjami, regulacją układu nerwowego oraz narzędzia rozwojowe. Tworzymy bezpieczną przestrzeń, w której każdy może poczuć spokój, odnaleźć swój potencjał i zrobić ważny krok ku zmianie.
Copyright © Centrum Terapeutyczno-Coachingowego Blue Dragonfly
Wspieramy małych odkrywców, którzy dopiero uczą się świata. Pomagamy im rozwijać mowę, komunikację i koncentrację, aby mogły świadomie i odważnie budować relacje z otoczeniem.
Pracujemy m.in. poprzez:
✔ terapię przetwarzania słuchowego metoda prof. A. Tomatisa
✔ terapię logopedyczną i trening miofunkcjonalny
✔ wsparcie emocjonalne i rozwojowe poprzez TUS i TRE
✔ wsparcie i wyrównanie szans w grupie rówieśniczej poprzez podnoszenie własnej motywacji treningiem czytania i sekwencyjnego zapamiętywania